Friday 8 April 2011

Belon? Balloon?

Assalamualaikum.

Ini adalah belon. This is balloon. Nampak tak? Can you see this balloon?
Ini belon yang belum ditiup.
Apa kaitan belon dengan tajuk ini? Apa kaitan belon dengan kehidupan seharian? Apa semua ini? Marilah kita renung-renungkan dan berfikir sejenak tentang belon yang menjadi persoalan dalam entry kali ini. Belon merupakan sejenis permainan yang amat diminati kanak-kanak mahupun dewasa. Kalau kanak-kanak, of course kita boleh main tiup-tiup kemudian biarkan ia berterbang. Takpun, kita letak belon neh sebagai perhiasan masa birthday party ke. Ye ke tidak? Bagi dewasa plak, kita gunakan belon untuk dajal orang macam bubuh air dalam belon lepas tuh baling kat badan dan muka orang sampai nangis. Ye ke tidak? Tapi apa yang cuba saya ketengahkan dalam isu belon ini? Jeng jeng jeng.

Seperti yang anda dapat lihat dan rasai dalam kehidupan seharian adalah sama dengan situasi Encik/Cik Belon diatas. Dulu beliau seorang yang kurus dan ramping semasa beliau masih menuntut di peringkat rendah lagi. Apabila beliau semakin dewasa dan telah datang haid serta gatal untuk berpasangan dan menanam impian untuk berkahwin, maka beliau menjadi seperti ini:
Wah, di ruang udara!
Haa. Inilah yang cuba saya sampaikan! Huahua. Dulu kurus ramping, sekarang besar tembam. Adakah fenomena ini salah ye kawan-kawan? Adakah kita sebagai hamba Allah perlu mencaci dan mencerca mereka yang mempunyai badan atau rangka yang besar? * TAK PERLU, Cik Nisa Salle.
Ye, kalau macam tuh jawapannye, baguslah. Janganlah kita menghina ciptaan Allah. Masing-masing mempunyai kelemahan dan kelebihan tersendiri. Mungkin awak belajar di swasta, saya belajar di IPTA sahaja, tapi awak janganlah merendah-rendahkan saya dan golongan orang berbadan besar macam saya.

Saya juga punya hati dan perasaan yee, Cik-Yang-Dihormati.

Sungguh kreatif dapat buat belon jadi bentuk ikan. Amazing!

Best jugak kalau dapat naik belon panas neh. Tapi mampukah belon ini menampung berat badanku?

Sentiasa menjadi persoalan. Hmm.

Sekian sahaja update untuk kali ini!

No comments: